بعد از همهگیر شدن کووید-۱۹ بسیاری از افراد در حوزه کار، وارد دوره دورکاری شدند. در این دوره یک مقاله در سایت اپن سورس پیرامون موضوع استفاده از سیستم عامل لینوکس برای بازی کردن و پیشرفت و تکامل لینوکس در این زمینه منتشر شد. در ادامه در مورد اتفاقی که در این زمینه در حال رخ دادن است، صحبت میکنیم.
پروتون (Proton)، بزرگترین بهبود سالهای اخیر
بزرگترین بهبود سالهای اخیر در تعداد بازیهایی که میتوان روی لینوکس اجرا کرد و سهولت اجرا کردن آنها روی این سیستم عامل رخ داده است. این بهبود به لطف Proton که یک لایه اپن سورس همساز است ایجاد شده است. Proton توسط Codeweavers ارائه شده و Valve روی آن سرمایهگذاری کرده است. Proton بر پایه WINE است که آن هم توسط Codeweavers توسعه داده شده.
قبل از پروتون، گیمرهای لینوکسی هیچ انتخاب دیگری نداشتند. همه چیز باید با واین کار میکرد، که بعضی مواقع با Lutris این اتفاق به راحتی میافتاد و بعضی مواقع دردسر بزرگی میشد.
تا زمان نوشته شدن این مقاله، پروتون بیش از ۶۵۰۰ بازی ویندوزی را به لینوکس آورده. پروتونیها مدام در حال بهتر کردن آن هستند. بنابراین بزرگتر شدن این لیست به هیچ عنوان دور از انتظار نیست.
درایورهای اپن سورس AMD حکمرانی میکنند
سالهای بسیار زیادیست که AMD در حال پشتیبانی از و مشارکت در درایورهای اپنسورس است. این مشارکت تا به اینجا تأثیر زیادی در پرفورمنس داشته است. این مقاله در Phoronix گواه این مطلب است.
اصل موضوع این است که با کرنلهای جدید HWE روی Mint و KDE Neon، با گرافیکهای AMD روی لپتاپ نسبتاً متوسط، بهبود در اجرای بازیها کاملاً محسوس است.
اساسا، اگر از سختافزارهای AMD استفاده میکنید، تمام چیزی که نیاز دارید یک کرنل تقریباً بهروز است و دیگر شما آماده بازی کردن هستید. اگر از گرافیکهایی که از اینتل تبعیت میکنند استفاده میکنید هم داستان به همین شکل است.
درایورهای Nvidia همچنان دردسرساز
به لطف پروژه Nouveau، پردازندههای انویدیا هم درایورهای اپن سورس دارند.
شوربختانه این درایورها فقط یک بخش کوچکی از پرفورمنس را ارائه میدهند و دولوپرهای زیادی نیستند که بتوانند این کار را انجام دهند. انویدیا سختافزارهایش را محدود میکند که اگر درایور با انویدیا ساین نشده باشد، شما نمیتوانید GPU را با سرعت بالا اجرا کنید.
انویدیا سال پیش یک گزارش جالب پیرامون احتمال وجود یک راه جدید دیگر منتشر کرد. میتوانیم امیدوار باشیم که چیزی از آن بیرون بیاید.
اگر سختافزار انویدیا دارید، مجبورید بین آزادی نرمافزار و جایگاه Art Game یکی را انتخاب کنید. نیاز به یک درایور اختصاصی فقط برای هدشات کردن چندتا آدم، اصول و قواعد اپن سورس را به خطر میاندازد.
با وجود انویدیا که بیشتر بازار GPUهای مجزا را در اختیار دارد، این یک مشکل برای لینوکس به عنوان یک پلتفرم گیمینگ است.
سهولت نصب نرمافزار
خبر خوب این است که اگر میخواهید درایور انویدیای اختصاصی نصب کنید، معمولاً بسیار ساده است. توزیعهای مختلف به اشکال مختلفی این قضیه را مدیریت میکنند. در حقیقت این روزها نصب هرچیزی که ممکن است به آن نیاز داشته باشید بسیار ساده شده است.
آیا لینوکس میتواند یک پلتفرم بزرگ گیمینگ شود؟
در حالی که لینوکس تبدیل به یک پلتفرم مانا و حتی تا حدودی رقیب دیگر پلتفرمها برای گیمینگ شده است، اشتراک سهم بازار آن در طیف تعداد محدودی از گیمرها باقی مانده است. این میتواند روشنگر مشکل گستردهتری باشد، درک این موضوع که تجربه لینوکس دسکتاپ عالی نیست.
این نکته نه تنها برای آنهایی که مستقیماً درگیر محصولات و خدمات لینوکس هستند، بلکه برای کاربران نیز حائز اهمیت است. در حال حاضر برای منتشرکنندگان بازیها بسیار راحت است که با لینوکس طوری رفتار کنند که انگار اصلاً مهم نیست.
این موضوع زمانی به وضوح مشخص شد که Epic Games پشتیبانی مالتیپلیر برای بازی بزرگ Rocket League را روی لینوکس قطع کرد. این کار بسیار ناامیدکننده بود چرا که در گذشته کمپانی اپیک گیمز پشتیبان گسترش گیمینگ روی لینوکس بود. با این حال نوبت لینوکس است که به عنوان یک پلتفرم گیمینگ بدرخشد.